De geschiedenis van de rondvaartboten in de Biesbosch

Wanneer:
19 december 2019 @ 20:00
2019-12-19T20:00:00+01:00
2019-12-19T20:15:00+01:00
Waar:
de Schattelijn
Vismarktstraat 4
Geertruidenberg

Een rondvaart in Nationaal Park De Biesbosch is een echte beleving. Onze rondvaartboten zijn speciaal gebouwd om vaartochten door dit voormalig getijdengebied te maken.

De comfortabele boten zijn verwarmd en uitgerust met een toilet, bar en geluidsinstallatie. Alle rondvaartboten zijn voorzien van een groot panoramadek.’ Op deze manier maakt rederij Zilvermeeuw uit Drimmelen op hun website reclame voor rondvaarten in een van haar zeven boten. De laatste aanwinst is het 38 meter lange mps Z8 (zacht), een elektrisch varend ‘fluisterschip’. Deze schone en stille rondvaartboot, met een uitstraling van een luxe jacht, is geschikt voor 200 passagiers. Het casco van dit motorpassagiersschip is gebouwd bij Scheepswerf Made, waarna de afbouw werd verricht door Asto Shipyard te Raamsdonksveer.

Vanaf het Biesbosch-Museumeiland te Werkendam vertrekken tegenwoordig drie comfortabele fluisterboten met de rustige namen ‘Whisper’, ‘Silence’ en Ohsostill’ voor rondvaarten in het gebied. Deze fluisterboten kunnen door hun geringe diepgang in gebieden komen, onder andere een van de smalste kreken in De Biesbosch, de sloot Beneden Petrus, waar de grotere rondvaartboten niet kunnen en mogen komen. Fluisterstil varen op milieuvriendelijke groene stroom past uitstekend bij een prachtig natuurgebied als De Biesbosch.

Dat dit lang niet altijd zo duurzaam was, maakt Cees Schuller duidelijk in zijn lezing over de geschiedenis van de rondvaartbedrijven rond de Biesbosch. Eerder hield de verzamelaar van maritieme knopen al lezingen over de postboten in De Biesbosch, de geschiedenis van de Thor-stoomvaartdienst en zijn unieke verzameling uniformknopen. Volgens Cees Schuller werden in de regio rond 1950 de eerste rondvaartboten in de vaart genomen.

Hij zegt daarover: “Het waren oude akenwaar het bovenstuk van een autobus op werd geplaatst en die vanuit Drimmelen en Werkendam de Biesbosch invoeren. In de tijd was er nog eb en vloed in het gebied en werd het vaarschema aangepast aan het getij. Toen in de jaren zeventig de spaarwaterbekkenswerden aangelegd, werden de vaarroutes aangepast.” Rederij Zilvermeeuw, van het familiebedrijf Schuller, wordt tegenwoordig geleid door de broers Leon en Adriaan en bestaat al meer dan 110 jaar. Tot de jaren 60 was het een binnenvaartonderneming voor het vervoer van onder andere riet en griend vanuit De Biesbosch. Er waren in de jaren 60 meer vrachtschepen annex rondvaartboten. Cees Schuller vervolgt: “Er heeft nog lang een omgebouwde luxe motor gevaren, een schip dat ’s zomers de rondvaarten deed en ’swinters in hetzelfde gebied werd ingezet als vrachtschip.

Rondvaarten waren er te vinden vanuit Lage Zwaluwe, Drimmelen, Geertruidenberg (o.a. de Durme en Stad Geertruidenberg), Hank, Werkendam en Woudrichem.”

Het is Cees Schuller gelukt, naast een bijzonder stuk geschiedenis, een groot aantal afbeeldingen boven tafel te krijgen. Werd vroeger de afwas aan boord van de rondvaartboten in het gangboord gedaan, tegenwoordig gebeurt dat op een heel andere manier. Het belooft een bijzondere lezing te worden. Niet alleen voor de liefhebbers van de Biesbosch, maar ook voor degenen die geïnteresseerd zijn in regionale maritieme geschiedenis.(Jan Hoek